Darth Vader ide SNP-čku

Denník z Cesty SNP bol prerobený do podoby e-knihy!
Na stránke sa nachádzajú affiliate linky a reklamy. Ide o špeciálne linky, či reklamné pútače, ktoré vedú do internetových obchodov. Pokiaľ ako návštevník cez daný link e-shop navštívite a niečo si zakúpite, môj blog dostane sprostredkovateľský bonus (zopár % zo sumy z každého nákupu). Vás to nestojí absolútne nič navyše a mne tak môžete pomôcť blog ďalej rozširovať :-) Darth Vader Vám všetkým ďakuje za podporu.

3. 2. 2021

Ľubovnianska vrchovina – Eliášovka

Výstup: 5.1.2020

Náročnosť: poldenná túra s nie extra veľkým prevýšením

Eliášovka je s výškou 1023 m n.m. najvyšším vrcholom Ľubovnianskej vrchoviny a nachádza sa na poľskej hranici neďaleko Litmanovej. Na vrchol z našej strany vedie žltá značka, ale tá zachádza až do sedla Vabec ku najbližšej ceste, čo by bolo na výstup zbytočne zdĺhavé. Po štátnej hranici, ktorá v týchto miestach kopíruje hrebeň, vedie zelená značka. My sme zvolili prístup po neznačkovaných chodníkoch a jednej cyklotrase, pretože nám to prišlo ako najkratšia možnosť.

Okolo 8:00 v počte 3 ks vystupujeme z auta neďaleko lyžiarskeho strediska v Litmanovej. Vonku je riadna zima a za posledné dni parádne nasnežilo, modlíme sa, aby aspoň časť cesty sme mali prešliapanú. Vezmeme batohy a rýchlo sa dostaneme do tempa. Nad hlavami nám visia nízke oblaky a občas okolo nás preletí snehová vločka. Začíname po asfaltovej ceste vedúcej na pútnické miesto hora Zvir. Stúpame iba mierne, prechádzame okolo menšieho kopčeka a okolo nás sú lúky. Veľa toho nevidieť, keďže biely sneh okolo takmer splýva s oblakmi nad nami.

Netrvá to dlho a vchádzame do lesa. Stále sa držíme cesty, okolo nás je nádherná zimná krajina. Kráčame rýchlo a zdolávame kilometer za kilometrom. Scenéria ostáva stále rovnaká. Prejdeme ešte jednu zákrutu a otec vytiahne GPS-ku. Neďaleko by sme mali odbočiť do lesa a ďalej pokračovať po cyklotrase. Táto posledná zákruta je o niečo strmšia, ale inak je celý výstup doteraz, čo sa týka stúpania, bez problémov.

Dorazíme na križovatku. Podľa mapy to má byť cyklotrasa a pod pojmom „cyklotrasa“ si asi každý predstaví širšiu cestu alebo chodník, taký, ktorý je jasne viditeľný. Tu však, keby nebolo GPS-ky, žiadnu odbočku nenájdeme. Pred nami je súvislá neporušená vrstva nového snehu a tak sa začíname tešiť na prešlapávanie. Kamarát Vlado ide prvý, za ním ja a našu trojicu uzatvára otec s fotoaparátom. Ideme lesom, stromy sú blízko nás a podchvíľou nám padne na hlavu sneh z konárov. Našťastie, zabárame sa len po členky, mohlo to byť oveľa horšie...

V zimnom lese po chodníku na Eliášovku z Litmanovej.
Lesom po cyklotrase hore.

Stúpanie je stále relatívne mierne, no čoskoro vyjdeme z lesa na lúku a hneď vieme, kde sa podeli všetky výškové metre. Pred nami je kopec, ktorého vrchol sa stráca v hmle (tak už teraz nevidíme pomaly na 20 metrov...) a do toho začína husto snežiť. Na lúke je snehu naviateho oveľa oveľa viac, o čom sa presvedčím, keď zapadnem po pás. Bez menších problémov sa vyhrabem a opatrne sa plahočím ďalej. Snažím sa skúšať každý krok, aby som sa zase neprepadla a celkom mi to vychádza.

Lúka s výhľadom v zime pri výstupe na Eliášovku z Litmanovej.
Najprudší úsek aj s naším vyšliapaným chodníkom.

Výstup netrvá dlho, sme na vrchole lúky a opäť sa strácame v lese. Po pár metroch blúdenia medzi stromami (akože, tu už o nejakom chodníku ani nechyrovali, asi sme sa mierne stratili...) konečne narazíme na žltú značku. Zdolávame niekoľko prudších ale krátkych kopcov, ktoré sa striedajú s rovnými úsekmi a aj snežiť prestalo. Dokonca slnko zasvietilo! Asi na 5 minút, ale predsa! Lenže ako stúpame a pokračujeme v ceste, približujeme sa zase ku hmle. Už to netrvá dlho a ocitáme sa na menšej čistinke pri smerníku a neďalekej rozhľadni.

Sme hore! Ďalší najvyšší vrchol za nami! Hmla sa trošku zdvihla, tak skúsime vyliezť na rozhľadňu a oplatí sa. Naskytne sa nám aspoň nejaký slabý odvar výhľadu. Za pekného počasia to tu musí byť naozaj pekné. Spravíme pár fotiek a vrátime sa ku smerníku, aby sme vytiahli chleby s paštikou. Na dlhú pauzu to však nevidíme, lebo začíname slušne mrznúť.

Výhľad z rozhľadne na Eliášovke v zime.
Istý pseudovýhľad z rozhľadne máme.

Po 10 minútach rýchleho obedu vykročíme ďalej. Pokračujeme lesom po zelenej značke a tu už toho snehu nie je tak veľa. Situácia sa však veľmi rýchlo zmení, keď podľa mapy musíme odbočiť na zvážnicu, aby sme sa vrátili ku hore Zvir. Po zvážnici však ani stopy, všade len a len biely sneh. Brodíme sa tentoraz dole kopcom a pár úsekov sa mi podarí prejsť na zadku. Keby som bola vedela, beriem sánky... Tento zostup mi príde nekonečný, brodenie v snehu si vyžaduje oveľa viac energie než by bolo za normálnych podmienok nutné a už to začínam cítiť.

Prejde hodina a konečne vyjdeme na asfaltku na hore Zvir. Prejdeme si celý areál pútnického miesta, spravíme pár fotiek a valíme dole. Teraz už cesta ubieha rýchlo a ani sa nenazdáme, túru zakončíme pri aute presne tam, kde sme ráno začali. Výstup to nebol náročný, celé nám to trvalo necelých 5h aj s brodením v snehu.

Najčítanejšie:

Z blogu je kniha 2 - Walker's Haute Route

Neprešiel ani rok odkedy sa mi podarilo dostať na verejnosť moje mesačné putovanie po Ceste hrdinov SNP v knižnej podobe. Začiatkom júla min...