Darth Vader ide SNP-čku

Denník z Cesty SNP bol prerobený do podoby e-knihy!
Na stránke sa nachádzajú affiliate linky a reklamy. Ide o špeciálne linky, či reklamné pútače, ktoré vedú do internetových obchodov. Pokiaľ ako návštevník cez daný link e-shop navštívite a niečo si zakúpite, môj blog dostane sprostredkovateľský bonus (zopár % zo sumy z každého nákupu). Vás to nestojí absolútne nič navyše a mne tak môžete pomôcť blog ďalej rozširovať :-) Darth Vader Vám všetkým ďakuje za podporu.

27. 3. 2021

Malá Fatra - Veľký Kriváň

Výstup: 6.3.2021

Najvyšším vrcholom Malej Fatry je Veľký Kríváň s výškou 1709 m n.m. Nachádza sa na severe Slovenska v hlavnom hrebeni Malej Fatry medzi Chlebom a Pekelníkom. Napriek svojej nadmorskej výške je ľahko prístupný kabínkovou lanovkou do Snilovského sedla, odkiaľ zaberie výstup približne polhodiny. Na vrchol vedie odbočka z červenej značky prechádzajúcej hrebeňom Malej Fatry, ktorá je súčasťou diaľkovej trasy E3.

Veľký Kriváň fotený od Pekelníka v Malej Fatre.
Veľký Kriváň fotený od Pekelníka.

Na Veľký Kriváň som vyšla už niekoľkokrát, takmer vždy so štartom od lanovky. Od stanice vedie strmý chodník po serpentínach až ku smerníku Snilovské sedlo. Tu sa môžete rozhodnúť, či pokračovať vľavo na Chleb alebo vpravo na Veľký Kriváň. Ďalej už sa ide hrebeňom. Chodník je široký štrkovitý, okolo sú vysokohorské lúky. Značka vedúca hrebeňom je červená a celkový kolorit dotvárajú vysoké tyče slúžiace na orientáciu v zime. Stúpa sa celkom dosť, ale nie je to nič strašné a po pár sto metroch je smerník s názvom Hrana Veľkého Kriváňa. Na samotný vrchol je to cca 10 minút.

Treba odbočiť vľavo priamo hore. Chodník je tu sutinový a kúsok ďalej sa obchádza zopár skál. Na vrchole je smerník a ukazuje sa nádherný výhľad od Lúčanskej Malej Fatry až po Západné tatry s Kriváňom. Na druhej strane  vidieť Kysuce a Oravu. Z vrcholu sa treba vrátiť rovnakou cestou na Hranu, kde sa môžete rozhodnúť, či chcete pokračovať hrebeňom ďalej, alebo to skôr vidíte na Kofolu v bufete pri lanovke.

Výhľad z Veľkého Kriváňa na Turčiansku kotlinu.
Výhľad z Veľkého Kriváňa na Turčiansku kotlinu v opare.

V prípade, že by ste si to celé chceli vyšliapať bez lanovky, od chaty Vrátna vedie zelenou značený chodník do Snilovského sedla. Musíte tak pripočítať k výstupu cca 2 h a odporúčam dobré psychické rozpoloženie. Výstup do sedla je jedným z najstrmších na Slovensku, na trase dlhej cca 3 km prekonáte prevýšenie 750 metrov. A tomu sa už hovorí slušný kopček!

Ja som na Veľký Kriváň vystúpala 2-krát od Starej doliny. Táto trasa začína kúsok nižšie od chaty Vrátna a vedie cez sedlo za Kraviarskym a sedlo Bublen. Je o niečo dlhšia, ale za to menej prudká. Podrobnejší opis tejto možnosti nájdete tu.

Najčítanejšie:

Z blogu je kniha 2 - Walker's Haute Route

Neprešiel ani rok odkedy sa mi podarilo dostať na verejnosť moje mesačné putovanie po Ceste hrdinov SNP v knižnej podobe. Začiatkom júla min...