Darth Vader ide SNP-čku

Denník z Cesty SNP bol prerobený do podoby e-knihy!
Na stránke sa nachádzajú affiliate linky a reklamy. Ide o špeciálne linky, či reklamné pútače, ktoré vedú do internetových obchodov. Pokiaľ ako návštevník cez daný link e-shop navštívite a niečo si zakúpite, môj blog dostane sprostredkovateľský bonus (zopár % zo sumy z každého nákupu). Vás to nestojí absolútne nič navyše a mne tak môžete pomôcť blog ďalej rozširovať :-) Darth Vader Vám všetkým ďakuje za podporu.

10. 2. 2021

Revúcka vrchovina - Veľký Radzim

Výstup: 15.3.2020

Najvyšším vrcholom Revúckej vrchoviny je s výškou 991 m n.m. Veľký Radzim. Nachádza sa neďaleko obce Dobšiná a dá sa spoznať už z diaľky vďaka svojmu charakteristickému tvaru. Hneď vedľa má svojho menšieho brata Malý Radzim a spolu tvoria nerozdeliteľnú dvojicu. Najkrajší pohľad na Radzimy je z Dobšinského kopca, cez ktorý prechádza červená Cesta hrdinov SNP. Na vrchol Veľkého Radzimu vedie z obce Brdárka žltá turistická značka, výstup nie je nejako extra náročný a z kopca sú naozaj pekné výhľady.

Pohľad na Radzimy z červenej Cesty hrdinov SNP na Dobšinskom kopci..
Pohľad na Radzimy z červenej Cesty hrdinov SNP.

Tento deň sa začal výstupom na Matesovu skalu. Keďže sme mali ešte veľa času, rozhodli sme sa na ceste domov zdolať ešte tento kopec. Do Brdárky sme prišli okolo 1-nej poobede a začali šliapať. Počasie bolo stále rovnaké, teplota na krátky rukáv a absolútne modrá obloha. Prejdeme okolo pár domov a za nimi začneme stúpať. Ide sa po lúke, kopec je celkom strmý, ale nie dlhý a čoskoro sme hore.

Dorazíme na koniec lúky a značka sa stáča vľavo. Už ideme v podstate po hrebeni, musíme zdolať ešte niekoľko sto metrov a strácame sa v lese. Opäť stúpame a celkom slušne. Les okolo nás je hustý, no kde-tu už presvitajú výhľady smerom na juh. Čoskoro dorazíme do sedla Hora. Smerník je na lúke a ukazuje sa pekný pohľad na Nízke Tatry. Rozmýšľame, či bude zhora vidieť aj tie Vysoké...

Zo sedla ešte prejdeme kúsok po lúke, zmizneme v lese druhý raz a čaká nás záverečný prudký výstup až k vrcholu. Netrvá to dlho a prichádzame k odbočke na Vdovčíkovo kreslo. Rozhodneme sa urobiť si tých cca 50 metrov zachádzku a stojí to za to! Kamenné kreslo je na okraji zrázu, odkiaľ je perfektný pohľad na túto časť južného Slovenska. Urobíme zopár fotiek, zjeme pár chlebov s paštikou a balík cukríkov a užívame si výhľad.

Ja a Výhľad od Vdovčíkovho kresla spod vrcholu Veľkého Radzimu..
Výhľad od Vdovčíkovho kresla.

Po prestávke je to na samotný vrchol Veľkého Radzimu už len kúsok. Ešte nastúpame lesom pár výškových metrov a už sa nám ukazuje vrcholová tabuľka. Je schovaná v lese, no nachádzame vychodený chodníček vedúci ďalej. Nasledujeme ho a vychádzame na okraji priepasti na druhej strane. Les tu končí a my si môžeme vychutnať výhľad na snehom pokryté Vysoké Tatry vykúkajúce spoza kopčekov Slovenského raja. Celé nám to sem z dediny aj s prestávkou pri kresle trvalo 1,5h.

Výhľad na zasnežené Vysoké Tatry z Veľkého Radzimu.
Vysoké Tatry z Veľkého Radzimu.

Na vrchole sa ešte odfotíme a je čas opustiť žltú značku. Nachádzame náučný chodník lesom a zbehneme na druhú stranu do sedla medzi Veľkým a Malým Radzimom. Sedlo je na čistinke a odtiaľto neskôr plánujeme zbehnúť dole do dediny. Stále pre dnešok nemáme dosť, čas máme perfektný, počasie ideálne, tak prečo nezájsť ešte na Malý Radzim?

Zo sedla tak začneme opäť stúpať. Výstup je krátky, no celkom prudký. Stále sa ide v lese, ktorý mám pocit, že stále viac a viac hustne. Aj sa ochladilo, už je to na krátky rukáv s mikinou. Keď vylezieme prvý strmák, otec vytiahne GPS-ku, pretože tento chodník nevedie priamo na vrchol. Musíme odbočiť a ďalej sa predierame totálnym „off-roadom.“ Doslova bojujeme s kríkmi, padnutými stromami a malinčím. Ruky a nohy mám samý škrabanec a nechcem vidieť v ako stave bude moja turistická výstroj (skončila som len s pár dierkami na nohaviciach, našťastie).

Predieranie sa kríkmi neďaleko vrcholu Malého Radzimu.
Tomuto sa vraví totálny "off-road."

Úsek to nie je dlhý a úspešne to dobojujeme na vrchol Malého Radzimu. Len si spravíme fotku a predierame sa húštinou tentoraz na opačnú stranu, až nakoniec celý prešťastní vylezieme nazad na chodníku. Keď sme už tu, na mape je naznačených pár vyhliadkových miest, tak ich ideme omrknúť. Slabo vidieť Vysoké Tatry, no tie Nízke máme hneď tu oproti. Tak sa ešte pofotíme a poslušne začneme zostupovať.

Vrátime sa do sedla a odtiaľ po širokej zvážnici lemovanej stromami a kríkmi schádzame do dediny. Musím ísť pomaly, pretože ma z nejakého neznámeho dôvodu začína bolieť koleno. Zrejme je to tým, že som na túre bola naposledy pred mesiacom a dnes, keď spočítam oba výstupy, sme dali cca 17 kilometrov, čo nie je zas tak málo. Asi to bude chcieť oddych... (Koleno som neskôr „vyliečila“ obyčajným strečingom, zrejme som mala len skrátenú šľachu a po natiahnutí už bolo bez problémov.)

Široká lesná cesta so zelenou značkou vedúca do Brdárky.
Po zelenej úspešne dobojujeme dnešný deň.

Zvážnica sa napojí na zelenú značku. Prechádzame ešte kúsok po lúke a užívame si posledné dnešné výhľady. Okolo 16:40 sme nazad v dedine a čaká nás už len cesta domov. Za dnes sme zdolali 2 najvyššie vrcholy, je čas na oddych a čoskoro pokračujeme!

P.S. Keď toto píšem, je koniec januára 2021. V deň výstupu na mape smerom na Malý Radzim nebola nakreslená žltá značka. Teraz už je, takže sa dá pekne prejsť z Veľkého Radzimu do sedla a odtiaľ na vrchol Malého Radzimu a vyššie spomínané vyhliadkové miesta.

x

Najčítanejšie:

Z blogu je kniha 2 - Walker's Haute Route

Neprešiel ani rok odkedy sa mi podarilo dostať na verejnosť moje mesačné putovanie po Ceste hrdinov SNP v knižnej podobe. Začiatkom júla min...