Darth Vader ide SNP-čku

Denník z Cesty SNP bol prerobený do podoby e-knihy!
Na stránke sa nachádzajú affiliate linky a reklamy. Ide o špeciálne linky, či reklamné pútače, ktoré vedú do internetových obchodov. Pokiaľ ako návštevník cez daný link e-shop navštívite a niečo si zakúpite, môj blog dostane sprostredkovateľský bonus (zopár % zo sumy z každého nákupu). Vás to nestojí absolútne nič navyše a mne tak môžete pomôcť blog ďalej rozširovať :-) Darth Vader Vám všetkým ďakuje za podporu.

17. 2. 2021

Biele Karpaty - Veľká Javorina

Výstup: 19.8.2020

Biele Karpaty sa nachádzajú na západnom Slovensku na hraniciach s Českou Republikou. Ich najvyšším vrcholom je Veľká Javorina s výškou 970 m n.m. Štátna hranica prechádza priamo cez vrchol, ktorý je spoznateľný už z diaľky, vďaka vysielaču. Pod vrcholom je známa Holubyho chata, kde sa dá prespať, či len občerstviť Kofolou a rezňom s hranolkami. Nachádza sa neďaleko Myjavy a Starej Turej, v oboch mestách začínajú možné výstupové trasy.

Veľká Javorina je prístupná z oboch štátov. Od nás je možnosť ísť po žltej zo Starej Turej, po modrej z dediny Lubina pár kilometrov vedľa, alebo z Myjavy po Ceste hrdinov SNP. Na modrú sa dá napojiť aj v Cetune, táto trasa je podľa mapy najkratšia – dĺžka len niečo cez 2h a 6 km smerom hore. Pri ostatných možnostiach ide o dlhú túru trvajúcu cca 3 hodiny len na kopec.

Výhľad j Veľkej Javoriny, najvyššieho vrchu Bielych Karpát.
Pohľad z Veľkej Javoriny. Fotka požičaná z archívu - moje boli len hmla.

Ja som vrchol zdolala pri prechode Cesty hrdinov SNP a zvolila som prístup od našich susedov z Česka. Začiatok túry je možné zvoliť na hlavnej ceste pri smerníku Javořina, bus, alebo pár kilometrov ďalej na parkovisku pri Kammennej Boude. Toto sú krátke varianty, môj SNP-čkarsky deň začal o cca 15 km skôr v Lopeníku. Bol to môj 26. deň putovania z Dukly na Devín a detailný priebeh výstupu som opísala tu. Pridávam teda len zhrnutie danej etapy:

Z Lopeníku som vyrazila okolo 7:15 a rýchlo došla nazad na červenú. Vonku okolo mňa hustá hmla, videla som tak na 20 metrov pred seba. Nahodím rýchle tempo a po širokej lesnej ceste zdolávam jeden kilometer za druhým. Postupne prechádzam okolo pár smerníkov, vystraším jedného diviaka a pri jednej rozhľadni si dávam na chvíľu pauzu. Les sa striedal s lúkami a mohol by byť fakt pekný pohľad dole do údolia, pokiaľ by nebola okolo mňa tá hustá škaredá hmla.

Po prestávke pokračujem ďalej. Mierne poblúdim na jednom úseku na zvážnici, ale úspešne dorazím na hlavnú cestu. Odtiaľ sa ide po širokej udupanej lesnej ceste až ku Kamennej boude, kde je jedno veľké stavenisko, preto sa odtiaľ čo najrýchlejšie bežím schovať opäť do lesa. SNP- čkarska červená sa odpojí z cesty a začnem stúpať priamo hore na kopec. Tu je výstup prudší, doteraz to bola pohodička s prevýšením minimálnym. Držím stále dobré tempo, míňam ešte jeden smerník a čoskoro sa vynorím z lesa pri cieľovej „rovinke“. Posledný úsek ku vysielaču, ktorý zbadám, až keď som tesne pri ňom, je najprudší.

Vzhľadom na „prekrásne“ výhľady si len odfotím hmlu a zbehnem na Holubyho chatu na obed. Následne sa vraciam nazad na hrebeň a polobehom po štátnej hranici, ktorú značka kopíruje, prichádzam ku Dibrovovmu pamätníku. Odtiaľ ma čaká posledný dnešný výstup na Čupec, ktorý je však krátky. Celú túru ukončím siahodlhým zostupom z hrebeňa až na Myjavu, kde etapu ukončím.

Najčítanejšie:

Z blogu je kniha 2 - Walker's Haute Route

Neprešiel ani rok odkedy sa mi podarilo dostať na verejnosť moje mesačné putovanie po Ceste hrdinov SNP v knižnej podobe. Začiatkom júla min...