Darth Vader ide SNP-čku

Denník z Cesty SNP bol prerobený do podoby e-knihy!
Na stránke sa nachádzajú affiliate linky a reklamy. Ide o špeciálne linky, či reklamné pútače, ktoré vedú do internetových obchodov. Pokiaľ ako návštevník cez daný link e-shop navštívite a niečo si zakúpite, môj blog dostane sprostredkovateľský bonus (zopár % zo sumy z každého nákupu). Vás to nestojí absolútne nič navyše a mne tak môžete pomôcť blog ďalej rozširovať :-) Darth Vader Vám všetkým ďakuje za podporu.

10. 3. 2021

Pieniny - Vysoké Skalky

Výstup: 14.2.2021

Najvyšším vrcholom Pienin sú Vysoké Skalky s výškou 1050 m n.m. Nachádzajú sa na severovýchode krajiny neďaleko Starej Ľubovne a vrchol leží na hranici s Poľskom. Na vrchol sa dá dostať z oboch krajín. Od nás vedie zelená značka zo Stráňanského sedla do Sedla pod Vysokými Skalkami, kde sa napája na modrú vedúcu kúsok za hranicou. Ďalšia zelená vedie z poľskej dediny Jaworki a taktiež sa spája s modrou. Táto prechádza hrebeňom a odbočuje aj na samotný vrchol. My sme zvolili na výstup našu zelenú značku.

Okolo 9:00 zaparkujeme v obci Stráňany pri obchode. Vonku je riadna zima a fučí silný ľadový vietor. Nad nami je relatívne vysoká oblačnosť, ktorá sa už miestami trhá. Zoberieme batohy, navlečieme na seba všetky vrstvy oblečenia, ktoré máme a v počte 2 ks vyrážame.

Vietor je slušne nepríjemný, pretože nafúkava na cestu sneh. Musíme sa totiž vrátiť necelý kilometer do Stráňanského sedla po hlavnej ceste. Snažíme sa obchádzať snehové jazyky, pretože čím menej sa nám šmýka, tým lepšie a nahadzujeme slušné tempo. Výhľad okolo nás je už teraz celkom pekný. Vyfúkané zasnežené lúky osvetlené na pár miestach priamymi lúčmi slnka a okolité zalesnené vrcholy poskytujú zaujímavú scenériu.

Do Stráňanského sedla to netrvá dlho a odbočujeme z cesty na zasneženú lúku. Šliapeme ďalej po zelenej a pred nami sú čerstvé stopy. Tak, nie sme tu sami, ako sa na prvý pohľad zdalo... Sneh je vyfúkaný až na ľadový podklad, tak sa nezabárame, ale občas to skoro dám na ľadový „break-dance“ (fakt sa na tom ľade slušne šmýkalo...). Do toho ten silný vietor, ktorý ma takmer odfúkne a udržiavanie rovnováhy na klzkom ľade je vtipné...

Po ľadovej lúke zo Stráňanského sedla na Vysoké Skalky.
Po ľadovej lúke zo Stráňanského sedla.

Pomaly ale isto šliapeme ďalej a začíname stúpať. Spočiatku to bolo len také mierne, no po cca 400 m sa sklon svahu zvýši. Ľadový vzduch sa mi zarezáva do pľúc a chytiť dych je celkom ťažké. Našťastie čoskoro dorazíme na koniec lúky a schováme sa v lese do závetria. Okolitá teplota zrazu stúpla minimálne o 10°C. Zatočíme vľavo a prechádzame na ďalšiu lúku, no tu taktiež nefúka.

Toto je najstrmší úsek, tu už sledujeme stopy pred sebou a kopírujeme ich, pretože sa nám nechce brodiť sa v snehu. Nahodíme trošku rýchlejšie tempo a zdoláme tento strmý svah. Na to zatočíme vpravo a vojdeme zase do lesa. Okolo nás je nádherný zasnežený zimný les a užívame si každý krok. Ideme ďalej po stopách, stúpame už nie tak prudko po serpentínach a vôbec nám netrkne, že nie sme na značke. Mali by sme dôjsť do Sedla pod Vysokými Skalkami a tam sa napojiť na modrú, ale my sme vyšli priamo na nej. Žiadne sedlo sme nevideli.

Tak teda kráčame po modrej, na sedlo kašleme, niekde už len bolo... A pred nami sa ukáže vrchol Vysokých Skaliek. Zdolávame ešte pár metrov v lese a ďalších asi 50 strmo hore. Pod snehom sú skaly, takže človek niekam stúpi a je veľká šanca, že sa buď preborí alebo zošmykne z klzkej skaly nazad dole. Tu sa nám extrémne zišli paličky a úspešne sme vyliezli hore.

Samotný vrchol je jedna veľká skala, ktorá nie je prístupná z každej strany. My sme sa nejako ocitli presne pod ňou na strane, kde by sa dalo vyliezť len s horolezeckou výstrojou. Chvíľku blúdime, potom nasledujeme akési stopy a ocitáme sa na uzučkou chodníčku na okraji menšej priepasti. Toto určite nie je oficiálny chodník... Kúsok ďalej sa nad nami zjaví zasnežený asi 30 m dlhý svah s kríkmi a my občas po štyroch lezieme hore. Ako, tadiaľto určite nie... Toto bol fakt „off-road“!

Les, hlboký sneh a turista cestou na Vysoké Skalky.
Toto asi nebude oficiálna značka...

Keď sa konečne doplazíme po snehu hore, jéééj! Značka! Už nám ostáva len zdolať pár schodov a sme hore! Na vrchole je plošina so zábradlím a naskytá sa nám pekný výhľad. Počasie však nie je dokonalé, ale nejaké obrysy Vysokých Tatier sa už črtajú. Pofotíme sa, pozrieme si výhľad na všetky strany a môžeme je odfajknúť ďalší najvyšší vrchol do zbierky.

Vrchol Vysokých Skaliek a obrysy Vysokých Tatier v pozadí.
Vrchol Vysokých Skaliek a slabé obrysy Vysokých Tatier v pozadí.

Na vrchole nie sme dlho, pretože v tom vetre sa nám nechce mrznúť viac, než je nutné. Zahájime zostup, tentoraz po oficiálnej modrej značke. Kráčame lesom a zdolávame zopár schodov pokrytých ľadom. To bolo celkom vtipné, ale prežili sme bez ujmy na zdraví. Míňame jeden smerník a pri druhom odbočujeme na zelenú vedúcu po poľskej strane do Stráňanského sedla. Pozeráme mapu, tá značka je tam nakreslená ako modrá... Ale tak nevadí no, chybička se vloudila...

Prechádzame teda po zelenej po úbočí Vysokých Skaliek a vylezieme na lúke. Spočiatku je chodník pekne vyšliapaný, ale po cca 200 m sa opäť realizoval vietor a stopy takmer celé zafúkal. Tu už si musíme prešliapať vlastnú cestu, no našťastie sa brodíme iba po členky. Zdoláme posledný krátky kopček, odbočíme vpravo do lesa a po 50 m sme v Stráňanskom sedle.

Dáme si krátku prestávku a pokračujeme v zostupe tentoraz po oficiálnej značke. Klesáme chvíľku lesom, až vyjdeme na lúku, kde sa opäť brodíme v snehu po členky, ale nie je to nič strašné. Počasie sa umúdrilo, teraz nám pečie na hlavu slnko a my nadávame, prečo to ako nemohlo prísť skôr, keď sme boli na vrchole?! Nevadí, dnes si ešte výhľad na Tatry užijeme minimálne cestou domov.

Na to dorazíme do lesa a zisťujeme, že to tu sme sa odpojili zo značky po ceste hore! Do dediny sa vrátime už rovnakou trasou ako sme sem prišli. Výstup na Vysoké Skalky nie je nejako extra náročný, veď dokopy sme nastúpali len 440 m a celá túra bola 8 km dlhá. Za pekného počasia musí byť výhľad z hora na panorámu Tatier a okolité horstvá naozaj super! Tento Výstup jednoznačne odporúčam!

A aby toho nebolo málo, rozhodli sme sa po ceste domov zdolať ešte Rakytovec, najvyšší vrchol Podtatranskej brázdy.

Najčítanejšie:

Z blogu je kniha 2 - Walker's Haute Route

Neprešiel ani rok odkedy sa mi podarilo dostať na verejnosť moje mesačné putovanie po Ceste hrdinov SNP v knižnej podobe. Začiatkom júla min...